AMU-direktør i åbent brev til ministeren:
Hej Pernille, tiden er til nytænkning

Lars_Thore_Jensen_direkt__r_AMU_Fyn_Pressefoto_Kenneth_Krebs_1920_px
Lars Thore Jensen, direktør for AMU Fyn. Pressefoto: Kenneth Krebs
24. jun. 2022 06.30
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til debat@a4medier.dk.

SOM DU VED, så er AMU-aktiviteten stærkt faldende. Mange erhvervsskoler nedprioriterer de konsulent- og uddannelseskræfter, som de afsætter til at uddanne voksne fag- og ufaglærte.

LÆS OGSÅ: Aktiviteten på AMU-kurser styrtdykker

Den høje beskæftigelse og lave ledighed er nok de væsentligste årsager til situationen netop nu. Det er dog langt fra den eneste årsag. Hvis Danmark skal komme godt igennem den grønne omstilling og skabe flere digitale kompetencer hos den voksne del af befolkningen, så er der brug for AMU-systemet og for VUC.

Tiden er til nytænkning og nytolkning. Hvis ikke der gøres noget, så ender vi på et meget lavt niveau for efter- og videreuddannelse
Lars Thore Jensen, direktør AMU-Fyn

JEG TILLADER MIG DERFOR at give dig et forslag: Hvad med at nedsætte et udvalg, som kommer med forskellige scenarier på efter- og videreuddannelsesområdet. Udvalget kunne eksempelvis forholde sig til nedenstående temaer:

  • Fordeling af udbudsrettigheder: Skal skoler, der ikke udbyder de AMU-mål, de er godkendt til, fortsat have retten til at udbyde AMU-kurser?
  • Geografisk dækning: Skal det fortsat være muligt at flytte udbudsrettighed på tværs af landet?
  • Voksenvejledning: Skal vi ikke skabe den voksenvejledning, som blev lovet for næsten 20 år siden i forbindelse med de store reformer på vejledningsområdet? AMU-systemet vil være et godt udgangspunkt for en sådan vejledning.
  • Samspillet mellem FVU og AMU: Skal vi se, om der kan skabes nye synergieffekter i samspillet mellem VUC og AMU? Jeg tror, der i Folketinget har været et beslutningsforslag, som sigtede på netop dette.
  • Samspil mellem AU (akademiuddannelser) og AMU: Arbejdsgiverforeningen Tekniq har foreslået, at der er en sammentænkning af de to uddannelsesniveauer. Dette går naturligvis også på tværs af ministerområder, men brugerne af efter- og videreuddannelse vil sandsynligvis synes, at dette vil være fornuftigt.
  • Opsøgende arbejde: Kan vi se på, hvordan vi kan intensivere det opsøgende arbejde i forhold til voksne, der har brug for efter- og videreuddannelse? Reformkommissionen har allerede påpeget, at manglende motivation er den væsentligste årsag til manglende aktivitet inden for efter- og videreuddannelse. Måske kan intensivering af det opsøgende arbejde gøre noget ved denne motivation.
  • Fleksibilitet: Kan vi systematisk give gode eksempler på, hvordan vi gør AMU mere fleksibelt? Jeg ved, at arbejdsmarkedets parter lægger vægt på denne fleksibilitet. Jeg er sikker på, skolerne gerne vil efterkomme dette ønske, hvis ellers fleksibiliteten kan finansieres.
  • Lego-klods-sificering af EUD: Kan vi skabe flere faglærte ved at modulopbygge alle erhvervsuddannelser? Altså, hvis man har praksiserfaring inden for en branche, og hvis man kunne tilegne sig de mere teoretiske dele af en EUD gennem AMU-kurser, så er jeg sikker på, at flere ufaglærte ville give sig i kast med en hel eller en del af en erhvervsuddannelse.
  • Kompensation: Kunne man få 110 procent lønkompensation – i forhold til max. dagpenge – når man tager et AMU-kursus? Samme mulighed findes allerede for voksenlærlinge.

LÆS OGSÅ: Skoleeksempel: Sådan fik 11 ud af 12 ledige på AMU-forløb job

JEG VED GODT, at ovenstående er en lang liste. Hvert enkelt element er dog dele af den virkelighed, som findes på markedet for uddannelse til faglærte- og ufaglærte. Jeg supplerer naturligvis gerne med yderligere forslag og data. Tiden er til nytænkning og nytolkning. Hvis ikke der gøres noget, så ender vi på et meget lavt niveau for efter- og videreuddannelse.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til debat@a4medier.dk.