Undersøgelse peger på måder at fastholde sårbare elever på sosu-uddannelserne

20191213-112112-1-3932x2621ma
VIVE har i en ny rapport undersøgt, hvordan man bedst muligt hjælper sårbare sosu-elever gennem deres uddannelse. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
17. jun. 2022 06.00
Nedsat tid, besøgspraktik og socialpædagogisk støtte er en del af opskriften på, hvordan man bedst muligt hjælper sårbare sosu-elever med at færdiggøre deres uddannelse.

Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) har i en ny rapport undersøgt, hvordan man bedst muligt støtter sårbare sosu-elever med at gennemføre deres uddannelse.

I samarbejde med Københavns Kommune, der ligesom mange andre steder i landet, kæmper med at få besat deres sosu-stillinger samt at få sårbare elever gennem uddannelsen, har man således adspurgt både eleverne selv og fagpersoner om, hvad de mener, der kan gøres for at mindske frafaldet. 

Tid og socialpædagogisk støtte er afgørende 

Fra begge parter peges der på tre punkter, der med fordel kunne styrkes for at hjælpe flere elever igennem deres uddannelse - nemlig rammer, organisering og støttetiltag.

Allerede abonnent?

Glemt kodeord

Få adgang til

A4 Uddannelse

1 Bruger

4.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)

Adgang til den nyeste
viden om forholdene på
EUD, FGU, AMU,
skills og
uddannelsespolitik

Få adgang nu

3 Brugere

8.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
√
Adgang til dig og
2 kollegaer
√
Du er i gang på
2 minutter

Kun 2.949 per person/år

Få adgang nu

5 Brugere

12.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
Adgang til dig og
4 kollegaer til en stor
besparelse

Kun 2.569 per person/år

Få adgang nu
A4 Uddannelse
Allerede abonnent?

Glemt kodeord