Skoleeksempel:
“Måske unge får lyst til at starte på EUD, hvis vi holder op med at fortælle dem, at de skal tage en EUD”

20121009-165854-7-4928x3280ma
Der skal ikke nødvendigvis laves indsatser rettet mod erhvervsuddannelserne, men derimod almene indsatser der udvider elevernes perspektiv på uddannelser generelt, vurderer Rie Thomsen, forsker i karriererådgivning ved Aarhus Universitet. Foto: Henning Bagger/BAG/Ritzau Scanpix
15. jul. 2022 06.00
Læringsorienteret vejledning bidrager til, at flere unge begynder på en erhvervsuddannelse, viser en ny undersøgelse af et projekt, som har til formål at ændre de unges holdning til erhvervsuddannelser.

“Tænk, hvis vi har fundet guldægget til, at unge får lyst til at starte på en erhvervsuddannelse netop ved at holde op med at fortælle dem, at de skal tage en erhvervsuddannelse.” 

Serie: 'Skoleeksempel'

A4 Uddannelse vil i den kommende tid inspirere og levere løsninger til landets skoler ved at dreje linsen mod de gode eksempler på blandt andet brancheskiftforløb, grøn omstilling af uddannelser samt samarbejde på tværs af kommuner, grundskoler og erhvervsskoler. 

A4 Uddannelse har tidligere bragt følgende artikler i serien: 

17.  juni: Skoleeksempel: Sådan fik 11 ud af 12 ledige på AMU-forløb job

5. juli: Skoleeksempel: Minipraktik åbner lærere og vejlederes øjne for EUD: "Mange grundskolelærere har aldrig været ude i erhvervsfag"

Allerede abonnent?

Glemt kodeord

Få adgang til

A4 Uddannelse

1 Bruger

4.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)

Adgang til den nyeste
viden om forholdene på
EUD, FGU, AMU,
skills og
uddannelsespolitik

Få adgang nu

3 Brugere

8.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
√
Adgang til dig og
2 kollegaer
√
Du er i gang på
2 minutter

Kun 2.949 per person/år

Få adgang nu

5 Brugere

12.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
Adgang til dig og
4 kollegaer til en stor
besparelse

Kun 2.569 per person/år

Få adgang nu
A4 Uddannelse
Allerede abonnent?

Glemt kodeord